06 augustus 2006

Libanon

Woensdag gaat rond een uur of tien de alarmsirene op de site. Dit is vreemd aangezien we telkens dinsdag een oefening houden. Wij dus allen "vlug maar zonder paniek" naar de verzamelplaats. Blijkt dat er in heel het land, en dus ook hier, een minuut stilte gehouden zal worden voor de situatie in Libanon. Een voor mij onbekende Algerijn neemt het woord. Enkele termen als Israël, Hezbollah, Allah kan ik onderscheiden. Wat me vooral opvalt is de gedrevenheid en vakkundigheid van de man. Ondanks dat het Arabisch nog steeds Chinees voor me is begrijp ik wel dat deze man aanzien heeft. Alle omstaanders hangen aan zijn lippen. Naar het einde toe beginnen ze ineens zonder een voor mij duidelijk teken allen samen (van de grote baas tot de kleine tuinman) een soort gebed te prevelen, mooi gelijk. Daarna volgt één minuut (of toch een korte) stilte. Je kan een speld horen vallen, en da's absoluut niet normaal hier. Normaal is het een kakafonie van gediscusieer in dit Arabisch land. Enigszins bewonderend, anderzijds beangstigend door zoveel samenhorigheid.
Als ik achteraf meer uitleg vraag over de inhoud van de toch wel vijf minuten durende speech, blijven ze vreemd genoeg zeer oppervlakkig. Veel meer dan "steun aan onze Libanese vrienden" krijg ik er niet uit.
Ik vorm me een beeld van hoe het moest zijn indien in plaats van deze uiterst gematigde moslims hier een hoopje van de extremere soort bij elkaar zou gestaan hebben...

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Misschien geen slecht idee om, toch maar de taal te leren broere.

En extreem of niet, alst er op aankomt zijn ze allemaal op de een of andere manier wel broer of zus van de één of de ander...

en heb jij het gedaan...

Anoniem zei

tja, nu krijg een beetje het gevoel dat ik gehad heb in het toch wel veel extremere Syrië, moet je er geen tekening meer bij maken hé...en het einde van die problemen daar zijn nog lang niet in zicht, denk dat we nog eerder aan het begin staan van een hele hoop ellende....
X