25 september 2006

vive la France ??

Eerst en vooral: ik hou op een bepaalde manier van Frankrijk. Van het land met zijn bergen, zijn kusten, zijn geschiedenis, zijn stranden. Frankrijk heeft alles en het is oh zo dichtbij. Vive la France !!

Maar ik hou minder en minder van de Fransen zelf. Vermoedelijk gebrainwashed hier op site... en toch...

Gisterenavond op TF1: nieuws. Uiteraard gevolgd door een hoofdstuk sport. Wij met zijn allen zitten kijken en wachten om een verslagje te krijgen van het WK wielrennen. Wielrennen, de tweede grootste sport ter wereld en zeer populair in Frankrijk omwille van de grootste wedstrijd ter wereld: de Tour. Het WK is na de tour de meest prestigieuze wedstrijd.
Blijkbaar denken ze er bij de redactie van TF1 anders over. Het sportnieuws begint met een Franse wereldkampioen... kayakken !! En dan nog wel over 36 km. Knappe prestatie, ongetwijfeld... maar Kayakken?? Uiteindelijk wordt er niet één woord over het dat andere WK, wielrennen dus, gerept !!
De dag ervoor was het al niet beter. Wielrennen voor de dames, waarin men Janni Longo laat zien. Longo was in vervlogen tijden de beste ter wereld, dit jaar werd ze... 19e. Ze zeiden niet eens wie gewonnen had !!!

Dit is een objectieve vaststelling, zonder invloeden van buitenaf. En er zijn Fransen die ik enorm graag heb. Maar dat misplaatste chauvinisme moet ik hier dag in dag uit slikken en wees maar zeker dat het stilaan mijn oren uitkomt.

Eén voor allen, allen voor één?? Yeah, right. Allen voor Frankrijk, Frankrijk voor zichzelf!

Geen opmerkingen: