28 juli 2005

Grote vergadering, Hectiek , Veranderingen op de werf

Dag 34: dinsdag 26 juli en Dag 35: woensdag 27 juli

Dinsdag stond in het teken van de grote meeting tussen Fabricom en Sonatrach om de datums van de shutdown te bespreken. Hiervan zou veel afhangen, en dan vooral de bezetting van de werven. Dinsdag zelf krijgen we niks te horen.
Woensdag begint voor mij met een kom Nestle Nesquick-knikkers. De melk is hier even lekker als bij ons en ze hebben zelfs “demi-écdremé”. Da’s eens iets anders dan droog stokbrood en confituur.
Rond 10 uur heb ik mijn eerste “personeels”-crisis te pakken. S, onze vurige Italiaanse Belg, komt mijn bureau binnen en begint in zijn typisch, voor mij onbegrijpbaar frans te gesticuleren. Het enige dat ik ergens tussendoor opvang is “dat hij het beu is en dat hij naar de woonbasis gaat”. Allé, klinkt een beetje overdreven, maar het komt hierop neer: van de klant, Sonatrach, zijn er twee “groepen”. Exploitatie houdt de boel hier draaiende en de groep “Projet Gazoduc” overlegt met ons in verand met de renovatie. Exploitatie had S meegenomen naar een werk dat we reeds drie weken geleden gedaan hebben om te zeggen dat het hun niet aanstaat. Volledig volgens de Europese kunst van “savoir-faire” uitgevoerd en meneerke vindt het niet goed genoeg. S in zijn Italiaanse collère geschoten. Een uurtje en (letterlijk) een koude douche later is alles terug in orde.
In de loop van de dag sijpelt er stilaan nieuws binnen over wat er gezegd is aan den top. Komt erop neer dat het mes in de bezetting. Alle externen van onze site worden stilaan op stand-by gezet of gaan naar Grimbergen voor hun werk. Da’s dus vijf van de tien “fabricommers” hier!!
Tegen het einde van de werkdag is duidelijk dat G en M morgen al vertrekken. D, die al thuis is op zijn rotatie, komt voorlopig (tot nader te bepalen datum) ook niet terug naar de site. Met M verdwijnt de enig overgebeven Vlaming van de site, dus nu ben ik de enige niet franstalige hier.
De sfeer is er een beetje bedrukt door geworden, nogal begrijpelijk. Hoewel de algemene stemming toch in den aard is van “zo gaat dat nu eenmaal op zo’n werven”.
Bon, nog meer details zullen we morgen wel krijgen...

Geen opmerkingen: