29 september 2005

bezoek, regen, la chasse, referendum

Dagen 74, 75, 76 en 77: zondag 25 september tem woensdag 28 september

De voorbije dagen is er van mijn blog niet veel in huis gekomen. Zondag en maandag waren nog gewone werkdagen. Overdag kregen we het gezelschap Van S en M op de site. Aangezien er in hun bungalow geen TV is zijn ze ’s avonds bij mij komen kijken. Wel gezellig. Wat gepraat over de ervaringen van S als profesioneel expatter en over motoren. Toevallig hebben we alledrie een machien. Maandag vertrok M dan naar de volgende site. Maandagavond heeft het serieus geregend. Dat was de eerste keer in 75 dagen dat ik dat hier meemaakte. Nadeel is dat dan de satelietposten niet doorkomen...
Dinsdagochtend, het moet een uur of vier geweest zijn, word ik dan wakker met stekende pijn in de buik. Ik haal net op tijd het toilet. “La chasse” noemen ze dat in het Frans. Is duidelijk genoeg denk ik. ’s Morgens ga ik nog naar de site, maar tegen elf uur houd ik het niet meer van de krampen. Terug naar de bungalow. Twee immodiums en drie dafalgannen later (verspreid over de dag) is het ’s avonds al ietsje beter. Vanmorgen (woensdag dus) nog een beetje slapjes, maar de diarree is in ieder geval over. Na het middageten voel ik me al een pak beter en tegen de avond (nu dus) is alles voorbij. Wel spannend als je weet dat er hier in Algerije al twee gerepatrieerd zijn met longontsteking en onbekende virussen.
Morgen zal het kalm zijn op de site. De Algerijnen gaan dan stemmen voor een refenderum “voor de vrede”. Hierin stelt de overheid bepaalde wetten op die de veiligheid in het algemeen zouden moeten verhogen. Zo zouden de terroristen hun wapens kunnen inleveren om in ruil niet vervolgd te worden en andere voorstellen in die trend. Volgens de ene wordt dit de grote ommekeer, volgens de andere is het een druppel op een hete plaat. In ieder geval heeft de “burgeroorlog” de laatste 12 jaar aan 150.000 mensen het leven gekost, dus ze zijn het wel een beetje beu. Ben eens benieuwd of dit het nieuws haalt in Belgie.
Normaal gezien zal ik vanaf morgen weer wat meer moeite doen om dat hier wat up-to-date te houden. Sluukes.

Geen opmerkingen: