28 juni 2005

Dag 10: 27 juni

Dag 10: brand, woestijnwind en Vlamingen

Na het onweer(tje) van gisteren is de wind gedraaid... Een droge, snikhete wind, pal uit het zuiden, recht vanuit de woestijn. Terwijl het briesje van de voorbije dagen nog enige verkoeling schonk, is het vandaag alsof er midden in de sauna een heteluchtkanon op mijn smoelwerk gericht staat. Terwijl de zon maar niet door die wolken heen raakt blaast een kurkdroge wind de termometer naar een sordige 46°C. In de schaduw... Niet te doen. Drie keer ademhalen en mijn keel voelt aan als schuurpapier. Van de bureau naar beneden op de werf zelf, maximum 200meter, lijkt op een 1500 meter in volle spurt. Uitgeput laat ik me opnieuw in mijn stoel zakken. Miljaar, wat is me datte?? Lang leve de airco.
Ergens in de voormiddag ineens een hoop Arabisch geschreeuw. En veel rook. Een brand op een aardgas-installatie. Kan het spannender? Denk van niet. Niks serieus zo blijkt. Die slimme gasten waren in het gras aan het slijpen... Tegen dat de brandslang was uitgerold was er niks meer te zien. Toch maar even natgespoten.
Terwijl ik me bezighoud met niet zo’n belangrijke zaken (“je voorganger vertrekt binnen drie dagen, dan zal je het druk genoeg krijgen”, verzekerd Renato me) komt hij met een leuke verrassing: ik mag de dagelijkse meeting met de klant mee volgen, en en passant ineens het verslag maken. Ikke? “In’t Frans? “. “Oui, oui. Éh, no stress, hein”. Als het nie lukt helpt hij me wel. En eigenijk maar goed ook, da’s de beste manier om het te leren. Zal wel zien morgenvroeg om 10.00h.
Als we ’s middags naar de basis rijden om te gaan eten, staan er drie buitenlanders aan de poort van de site. Hamid herken ik dadelijk, daar heb ik nog mee gevoetbald de eerste avond in het hotel in Arzew. Ik heb al een mooi kleurtje volgens hem. De anderen zijn ook fabricommers: Gaston en Marc S: “pijpers” (Van Dale kent geen vertaling voor tyauteurs; of het moest pijpfitter zijn). Twee vlamingen en een waal. Als morgen Jefke en Danny arriveren zijn de vlamingen in de meerderheid!!
Na de middag niks speciaal gebeurd. Warm, warmer, warmst. Mijn vorige record is dus gesneuveld. Ik wou dat de zon er al terug kwam. Alles liever dan dit.

Geen opmerkingen: